čo jedia zdravé deti? Nuž zdravé deti predovšetkým jedia. Už to je pol víťazstva. Tešíme sa. V podstate- ako som napísal, deti sú rôznorodá skupina, vyzretosť zažívania je rôzna a schopnosť tráviť rôzne potraviny je tiež rôzna, preto sa nedá jednoznačne povedať, čo jedia zdravé deti lebo treba prihliadať na vek. Všeobecne sa uznáva že funkčná zdatnosť systémov je u dieťaťa už skoro zhodná s dopelým cca vo veku 8 rokov. U trávenia ide hlavne o trávenie mäsa, tukov a vlákniny. Ja osobne odporúčam všeobecne aj dospelým – jeme príliš veľa lepku. Nemusíte mať celiakiu, aby ste obsah lepku v strave znížili. Sú ľudia bez celiakie a lepok im môže robiť ťažkosti. Netreba sa mu zasa vyhýbať je to biologicky hodnotná zmes proteínov, lenže my ho jeme veľa, jeme veľa pšeničných výrobkov z pšenice, ktorá obsahuje nadbytok lepku. Je šľachtená tak, aby ho obsahovala čo najviac, lebo podľa obsahu lepku je potom hodnotená na svetových burzách. A ani nevieme, či je to ten istý lepok, ktorý obsahovala kedysi pšenica ako stepná tráva, ktorú sa učil pestovať neolitický človek. Paradoxne, ľudia dnes „trendy“ nahrádzajú pšenicu špaldou, ktorá obsahuje ešte viac lepku, ako konzumná pšenica. Obsah lepku v našich obilninách klesá postupne v rade – pšenica, raž, jačmeň, ovos- tu je ho najmenej. Konzumujte menej pšeničných výrobkov, viac ražných, ovsených, namiesto pšeničkých keksov ovsené vločky a podobne. Ja osobne celiakiu nemám ale dni bez pšenice mi prospievajú. To je nadlho téma, ale inteligentné mamičky si nájdu spôsob. Na zahustenie omáčok a polievok sú výborné ovsené otruby a ovsené vločky- stále nedocenená potravina. Deťom do roka odporúčam prevariť. Vynikajúca nepravá obilnina pre deti je proso. Je skoro bez chuti, neobsahuje lepok a dá sa z neho robiť množstvo jedál. Od závarky do nedeľnej polievky po rôzne sladké aj slané kaše( s trochou smaženej cibuľky) a je ľahko stráviteľné. Pohánka a jačmenné krúpy nie sú pre deti do 3 rokov pre vysoký obsah vlákniny vhodné. Nafukujú. Doma nahrádzam však napr. pohánkou ryžu k mäsám.
Kupujte čo najviac jednozložkových potravín. To znamená vylúčiť paštéty, keksy, cukrovinky, pomazánky, konzervy všetkého druhu, tavené syry. Výhodné sú syry tvrdé, zásadne plnotučné a zásadne bez rastlinného tuku. Najlepšie by bolo variť z domácich, čerstvých potravín, to ale vždy nejde. Treba pozorne čítať príbalové letáky, kupujte radšej menej potravín, ale kvalitných. Vhodné sú aj rôzne domáce pomazánky na báze masla, či bryndze. Bryndza je vôbec skvelá potravina aj samotná. na zahnanie hladu večer je balíček 100 gramov bryndze skvelý aj pre také väčšie dieťa ako napr. manžel. Mäso by bolo skvelé robiť denne čerstvé, pre dieťa chudé bravčové, morčacie, králičie, dokonca aj to kuracie. Kuracie mäso – napr. prsia musia byť čerstvé pevné, ružové bez vône. Ak to mäso má dieťa rado, nič sa nestane, keď urobíte viacej a dáte zamraziť. je to furt lepšie, ako kupovať údeniny, kde ani všetky prísady nie sú vymenované/tzv. detské párky a tzv. detská šunka, baby párky…). Med by som odporučil, ale pokiaľ nemá dieťa žiadnu alergiu lebo je fakt, že čoraz viacej ľudí má rôzne peľové alergie a v mede sú stopy peľu vždy. Inak med je superpotravina, no nie viacej ako 50 g denne. Z tukov preferujem maslo, prečo to je dlhší príbeh, červenú dávam stužovaným tukom, ktoré sú bohužiaľ dnes skoro všade, lebo sú lacnou náhradou masla a žiaľ, transmastné kyseliny nezanikli ani po uvedení nových stužovacích technológií. Maslo je výborné samotné, s domácim džemom, s medom, ako základ pomazánok.
Napriek trendom, nie som príliš veľkým zástancom ovocia, hoci ho mám strašne rád. Deti so sklonom k obezite by mali ovocie obmedziť na maximálne jedno jablko, banán, resp. 100 g iného ovocia denne, lebo fruktóza a obezita sa radi nemajú. Najlepšie by bolo ovocie u týchto detí vypustiť. Extrémisti dokonca tvrdia, že fruktóza je jed. Nie je to celkom tak, ale fakt je že nadbytok fruktozy zaťažuje pečeň. Poslaním fruktózy nie je primárne dodávka energie, ale niečo iné.
Výborné jedlá sa dajú pripraviť zo zeleniny, zemiakov. Za úplne najvhodnejšiu a najcennejšiu zeleninu považujem dobre vyzreté paradajky. Sú ľahko stráviteľné na rozdiel od uhoriek, papriky, či cvikle. Aj tá môže byť, len ju pre deti treba aspoň 4 hodiny variť vcelku. Brokolica, karfiol na rôzne spôspoby sa uplatnia ako hlavné jedlá zapečené so syrom, vajcami… ak vám dieťa nechce mäso, najcennejším nemäsovým zdrojom bielkovín( lebo kvôli nim ho deťom dávame) sú zemiaky a vajcia. Tzv. potato- eggs dieta obsahuje množstvo esenciálnych aminokyselín, ostatné aminokyseliny donútime organizmus vyrobiť sám, čím sa spotrebuje odpadový dusík a uľaví sa obličkám.
Ak dieťaťu niečo nechutí, nenúťte ho. ani vy nejedávate všetko. Listová zelenina typu špenátu neuškodí, jej vláknina je ľahko stráviteľná, obsahuje horčík. Nadbytok listovej zeleniny však ochudobňuje telo o železo a vápnik, pretože fytáty v nej obsiahnuté ho vyviažu a odíde stolicou. Preto mýty a prospešnosti napr. špenátu pri chudokrvnosti sú len mýty. Nenúťte dieťa do rôznych experimentov, napr. rôznych celozrnných, cereálnych či iných „trendy“ jedál len preto, že to niekto niekde napísal. Nadbytok vlákniny je nevhodný. Jednak môže dieťaťu nafukovať črevá a jednak, nadbytok vlákniny bráni vstrebávaniu živín, napr. vitamínov rozpustných v tuku- A,D,E,K. Nezabúdajte na tých cca 8 rokov, kedy trávenie funkčne dosahuje úroveň dospelého. Je to hranica voľná, isto že aj 5 ročný valibuk zmastí kus klobásy, ale nemal by to robiť často.
Do rôznych debát o strave by podľa mňa nemali prispievať ľudia, ktorí sa živia predajom výživových doplnkov. Mne sa napríklad točí hlava z toľkých rôznych detoxikačných a očistných kúr. By ma zaujímalo, ako rôzne prípravky teda to telo očisťujú. Našim jediným detoxikačným orgánom je pečeň. Tú môžete podporiť prípravkami silymarínu( ostropestrec) to funguje, nezaťažovať ju nadmerne mastnými jedlami, fruktózou. Dožičiť jej kvalitné proteíny a glukózu. No a obmedziť teda prísun exotoxínov. Telo sa tiež detoxikuje kožou- potom, obličkami, pľúcami, črevom. Detoxikačným orgánom je aj tukové tkanivo, tam sa však toxíny iba ukladajú a nelikvidujú definitívne. Iba sa sťahujú z obehu. Na likvidáciu ťažkých kovov sa používajú liečebne tzv. chelátotvorné látky, nepostrehol som však, že by niektoré detoxikačné výživové doplnky mali chelátotvorné účinky. Na účinnú detoxikáciu je treba piť dostatok vody, koľko – to je však individuálne. Riaďte sa farbou moča. Mal by byť slabožltý. Preto kupujte biele nočníky, kde to vidno najlepšie. Deti, žiaľ nie vždy majú dostatočne intenzívny pocit smädu, v zaujatí hrou zabúdajú piť, preto im VODU občas aktívne núkajte. Takisto- zdravé dieťa netreba odkysľovať. To je tiež mýtus. Strava a hlavne metabolizmu vytvára mnoho kyslých valencií, ale telo má dostatok obnoviteľných pufrovacích – neutralizačných mechanizmov.
Ak dieťa ľúbi jogurty, najlepšie je si ich robiť doma, ak nechutia dieťaťu čisté, pridajte mu do nich džemu, alebo medu. Potravinám s obsahom modifikovaného škrobu sa ja osobne vyhýbam, lebo slovo modifikovaný znamená geneticky zmenený.
Na záver- to zhrniem.
– znížte obsah lepku v potrave. Preferujte ražné, či viaczrnné pečivo, Na ražný chlebík sa dá tiež ľahko zvyknúť. Výhodnejší je chlieb kvasený ako kysnutý, ale to je známa vec. Kvasený chlieb priaznivo ovplyvňuje črevné probiotické baktérie, lebo obsahuje kyselinu mliečnu
– kupujte hlavne jednozložkové potraviny
– nezaťažujte sa rôznymi zaručene “ trendy“ radami.
– ak mlieko, tak zásadne plnotučné, najlepšie niekde z farmy, prevariť
– preferujte syry, plnotučné, bez rastlinného tuku.
– vyhýbajte sa umelým tukom, osobne preferujem maslo
– vyhýbajte sa konzervovaným a fast food potravinám.
Zelenina je hodnotná strava aj ako hlavné jedlo aj ako priloha. Pre deti je horšie stráviteľná uhorka, paprika, samozrejme surové, rovnako aj príliš veľa kapusty, kyslej, alebo čerstvej. Listová zelenina je limitovaná obsahom fytátov.
nebojte sa vajíčok, ani masla. Samozrejme, primerane.
– pite veľa vody.
– strava by mala byť pestrá, ale jednotlivé jedlá čo najjednoduchšie. treba si uvedomiť, že každé jedlo „ochutnáva“ imunitný systém v črevách. Príliš zložité jedlá plné antigénov imunitu zaťažujú.
– konzervované jedlá, pravidelný prísun cukroviniek, čipsov, krekrov, sladkých malinoviek je „fuj“!
– deti ako na potvoru majú rady vyprážané jedlá. Ale nie sú vhodné. Aj keď vyprážate na vhodných tukoch( bravčová masť, olivový olej z pokrutín- panenský nemusí byť, alebo kokosový)aj zo zdravého jedla- tvrdý syr, chudé mäso, či karfiol sa po nasatí tukom v trojobale stáva ťažko stráviteľná kalorická bomba.
– Je veľmi vhodné neprivykať dieťa na sladké. Cukríky, čokoládky, keksy, atď. dieťa k životu vôbec nepotrebuje. aj prílišnému sladeniu nápojov vrátane “ kakavka“ je lepšie sa vyhnúť
– a čo mlieko? Po roku života ( podľa mňa ešte skôr, ale nechcem sa s mamičkami hádať)už dojčenie prináša len emočnú väzbu medzi matkou a dieťaťom. Žiadne nutričné benefity nemá a ak odstavené dieťa odmieta mlieko kravské, nič sa nedeje. Je síce dôležité ako zdroj vápnika, nič iné dieťaťu na plnej zmiešanej strave dieťaťu neprináša, ale dá sa to aj inak. Tvrdím a poznal som mnoho detí, čo po roku mlieko úplne vysadili. Akékoľvek. Bez problémov.
Určite by ste sa mali zbaviť pocitu, že ak svojmu dieťaťu nedávate aspoň jeden výživový doplnok, ste zlá matka. Zdravému dieťaťu žiadne netreba. Pokiaľ má zmiešanú stravu, celkom normálnu, čo dávajú napr. v škôlke, čo varíte doma. vitamin C na škodu nie je, hlavne v tzv. studených mesiacoch. Inak nič.
– nenúťte dieťa jesť nasilu. Je to veľmi častý problém- predstavy rodičov o energetických a vývojových nárokoch dieťaťa sú veľmi často v konflikte s realitou. Zdravé dieťa je čulé, pohyblivé, hravé, javí záujem o okolie, komunikuje. V takom prípade je ( často zdanlivé!) nechutenstvo skôr problém výchovný, ako zdravotný. Existujú tabuľky fyziologickej výšky a hmotnosti pred deti každého veku, pre dievčatá aj chlapcov. Rozptyl normy je tu tak široký, že len málo detí napr. vo veku troch rokov možno označiť za neprospievajúce, či obézne. Žiaľ, neskôr obéznych detí pribúda, ale to je zasa iný príbeh.

 Som konzervatívny, vsádzam na tradície na skúsenosti, preto nemusíte so mnou súhlasiť. Ale spozorniem, ak mladá mamička nevie poriadne prebaliť svoje dieťatko, ale poučuje ma napr. o BLW. Nemusím rôzne experimenty, ktoré dokázateľne neprinášajú žiadny benefit. Sú len „trendy“. Začnem takto – doporučenia WHO o výlučnom dojčení do 6 mesiacov sú už v tzv. civilizovanom svete prekonané. Zavádzať nemliečne jedlá sa odporúča po ukončení 17. týždňa veku u detí donosených najmenej do 38.týždňa. Prosím- môžete to robiť metódou aj BLW. Benefity, ktoré sa jej pripisujú však neuznávam. Navyše – nesie značné riziká. Lebo sa tu všelikde odporúča tak trochu dosť v rozpore s tým, ako je praktikovaná napr. v USA- rozdiel vo výbere potravín. Jedným z veľkých rizík BLW je možnosť aspirácie. Nesmiete z dieťaťa spustiť oči, lebo katastrofa sa udeje v okamihu. Obdivujem bohorovnosť niektorých pisateliek na rôznych fórach- nebojte sa nezadusí sa. No, veď nikto to nechce, ale ak si náhodou dieťa „uvalí“ väčší kus zemiaku( čohokoľvek)môže sa začať dusiť. Lebo jeho žuvacie a mimické svalstvo rovnako svalstvo horného pažeráku nemajú potrebnú koordináciu a obratnosť, aby prehltalo väčšie celé kusy. Prechod od tekutej cez kašovitú stravu k tuhej je fyziologický a prirodzený presne tak, akože dieťa v pol roku hneď nechodí, ale jeho míľniky k vzpriamenej chôdzi vedú cez ďalšie posturálne a pohybové obrazce. Rovnako tak prehĺtanie – polročné dieťa nie je ešte toho dokonale schopné. Väčší tuhý kúsok jedla črevo nevie dôkladne stráviť, kúsky nachádzate potom v stolici. Všetko má svoj vývoj a čas
Čo je ale ešte horšie, že dieťa na BLW na naučí dávať do pusy kadečo iné pod dojmom, že je to tiež „ham“. Krátky zoznam, čo detičky rady papajú- gombíky, pripináčiky, kúsky lega, kolieska z autíčok, baterky do hodiniek( riziko perforácie žalúdka!)ohorky z cigariet, kamienky, zdochnuté muchy, dážďovky, drobné mince, TABLETKY, chýbajúce doplňte. Garantujem vám, že ho neustrážite. Dieťa proste strká do úst všetko, čo vládze uchopiť do ručičky a vopchať do úst. Ham! Netvrdím, že to nerobia aj deti kŕmené normálne. Ale netreba čerta pokúšať.

Nie som za žiadne experimenty so stravou na dieťati len preto, lebo sa to páči mamičke, lebo je to trendy a lebo Zuza to tak robí tiež. Ale pod svoje názory sa kedykoľvek podpíšem. Tento krátky súhrn si nerobí nároky na úplnosť. Ale nebudem odpovedať na otázky typu – či je vhodná pre ročné dieťa chlorella, zelený jačmeň, amarant a podobne. Jednoducho- nemám s tým praktické skúsenosti a teóriu si môžete naštudovať sami.

Napíšte nám svoje reakcie a názory

Diskusia

mm
mm
mm
mm
mm
mm